UGAL


Preşedintele Senatului UDJG
prof. dr. ing. Lucian Georgescu



REGULAMENT PRIVIND ORGANIZAREA, DESFĂŞURAREA ŞI NORMAREA ACTIVITĂŢILOR DIDACTICE LA FORMELE DE ÎNVĂŢĂMÂNT LA DISTANŢĂ ŞI CU FRECVENŢĂ REDUSĂ    -     2013



CAPITOLUL I. DISPOZIŢII GENERALE

Art. 1.
Conform Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, pot organiza programe de studii universitare la formele de învăţământ cu frecvenţă redusă (IFR) şi la distanţă (ID) numai instituţiile de învăţământ superior care au acreditat programul de învăţământ respectiv la forma de învăţământ cu frecvenţă (IF).

Art. 2.
ID şi IFR sunt forme alternative de învăţământ prin care se asigură posibilitatea de formare iniţială, de perfecţionare sau de conversie profesională a unor largi categorii de cetăţeni, în diferite domenii.

Art. 3.
ID reprezintă o formă de organizare a proceselor didactice, care oferă studenţilor/cursanţilor posibilitatea de a opta personal asupra locului şi timpului în care să se instruiască/autoinstruiască.
ID permite studenţilor/cursanţilor să studieze individual şi să desfăşoare activităţi de învăţământ în grup, în centre de suport ID coordonate de instituţia de învăţământ.

Art. 4.
IFR reprezintă o formă de organizare a proceselor didactice, caracterizată prin activităţi de predare/învăţare/evaluare dedicate pregătirii aplicative, programate în mod compact sau periodic, care presupune atât întâlnirea nemijlocită, în spaţiul universitar, a studenţilor/cursanţilor cu cadrele didactice de predare, cât şi utilizarea unor mijloace de predare/pregătire specifice ID.


CAPITOLUL II. ORGANIZAREA PROGRAMELOR DE STUDII LA FORMELE ID/IFR

Art. 5
Universitatea „Dunărea de Jos" din Galaţi (UDJG) dispune de resurse umane, de bază materială şi logistică performantă, capabile să susţină formele de învăţământ ID/IFR, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Centrul de Studii pentru Învăţământ Deschis la Distanţă din UDJG s-a înfiinţat prin hotărârea Senatului Universităţii nr. 162/04.05.1998. IFR s-a înfiinţat prin hotărârea Senatului Universităţii nr. 265/20.03.2003 în cadrul Centrului de Studii pentru Învăţământ Deschis la Distanţă. Ulterior, prin hotărârea Senatului nr. 366/06.05.2005, acesta s-a transformat în Departamentul pentru Învăţământ la Distanţă şi cu Frecvenţă Redusă (DIDFR).

Art. 6
Managementul programelor de studii ID/IFR este asigurat de către facultăţi şi DIDFR, în baza standardelor naţionale de calitate elaborate de Agenţia Română de Asigurarea Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS).

Art. 7
DIDFR este un departament instituţional cu o structură organizatorică proprie, conform organigramei stabilite de Consiliul Departamentului şi aprobată de Senatul Universităţii.
DIDFR are următoarele atribuţii:
 elaborează şi implementează programul de management al calităţii în ID/IFR;
 asigură instruirea continuă (pedagogică, tehnică, managerială) a titularilor de disciplină, tutorilor şi a personalului administrativ implicat în gestionarea acitvităţilor ID/IFR;
 împreună cu facultăţile, elaborează rapoartele de autoevaluare în vederea obţinerii autorizaţiei provizorii de funcţionare sau acreditării specializărilor ID/IFR;
 cu consultarea facultăţilor, întocmeşte statele de funcţii adecvate programelor de studii ID/IFR, pe care le supune spre aprobare Senatului Universităţii;
 asigură funcţionarea platformei electronice şi distribuirea suportului de curs în format tipărit sau electronic;
 colaborează cu alte centre sau departamente ID/IFR din ţară sau străinătate pentru modernizarea metodologiilor specifice ID/IFR;
 organizeaza concursul de admitere la ID/IFR, în baza criteriilor generale de admitere stabilite de minister şi a criteriilor specifice de admitere stabilite de Senatul UDJG.

Art. 8
Facultatea, prin structurile sale de decizie şi administrative, are urmatoarele atribuţii:
 elaborează planurile de învăţământ ale programelor de studii ID/IFR, similare cu cele ale programelor de la IF, aplicând sistemul de credite transferabile (ECTS);
 gestionează activităţile didactice ID/IFR potrivit prevederilor Regulamentului Activităţii Universitare a Studenţilor (RAUS);
 desemnează coordonatorii de programe de studii, titularii de disciplină, tutorii şi responsabilii activităţilor aplicative;
 asigură resursele educaţionale pe suporturi multiple de studiu (cărţi, CD-uri, casete audio-video, site WEB etc.), în concordanţă cu art. 19;
 răspunde de elaborarea suportului de curs în format tipărit sau electronic;
 gestionează contractele de şcolarizare şi contractele anuale de studii încheiate cu studenţii ID/IFR la începutul fiecărui an universitar;
 pune la dispoziţia studenţilor o bază materială adecvată: spaţii administrative, spaţii de învăţământ, spaţii pentru sistemul tutorial, laboratoare multimedia, reţele de calculatoare cu acces la internet, biblioteci etc.;
 asigură consilierea şi orientarea profesională a studenţilor.
Art. 9
În conformitate cu prevederile Legii Educaţiei Nationale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu prevederile H.G. 1011/08.10.2001, DIDFR este condus de Consiliul Departamentului. Din acesta fac parte directorul DIDFR şi coordonatorii programelor de studii de la fiecare facultate cu studenţi la ID sau IFR.
Consiliul DIDFR este ales de Consiliul de Administraţie al Universităţii şi validat de Senatul Universităţii.

Art. 10
Directorul DIDFR este ales de Consiliul de Administraţie al Universităţii şi validat de Senatul Universităţii.
Directorul DIDFR îndeplineşte funcţia de preşedinte al Consiliului Departamentului.
Directorul DIDFR asigură conducerea operativă a departamentului. El propune spre aprobare Consiliului Departamentului, Consiliului de Administraţie al Universităţii şi Senatului Universităţii structura şi organigrama departamentului.

Art. 11
Fiecare program de studii ID/IFR este gestionat de un coordonator de program de studii, numit de conducerea facultăţii din care face parte şi validat de Consiliul DIDFR.


CAPITOLUL III. ACTIVITATEA DIDACTICĂ

Art. 12
Înscrierea şi selecţia candidaţilor pentru programele de studiu ID/IFR se realizează după metodologia de admitere aprobată de Senatul Universităţii, conform reglementărilor Ministerului Educaţiei Naţionale.
Candidaţii declaraţi admişi la ID/IFR au obligaţia să încheie cu facultăţile un contract de şcolarizare, valabil pentru întreg programul curricular. Pentru fiecare dintre anii următori vor încheia un contract anual de studii.

Art. 13
Durata studiilor în învăţământul universitar de licenţă (ID/IFR) şi de master (IFR) este egală cu durata studiilor de la învăţământul cu frecvenţă (IF) de la aceeaşi specializare.

Art. 14
Programele de studii ID/IFR se organizează pe baza planurilor de învăţământ aprobate pentru aceleaşi specializări acreditate în IF, diplomele obţinute la absolvire fiind echivalente cu cele de la IF. Planurile de învăţământ ID/IFR poartă viza decanului facultăţii şi a directorului DIDFR şi se aprobă de către rectorul universităţii. La ID şi IFR se aplică sistemul de credite transferabile similar cu cel de la IF.



Art. 15
Toate activităţile didactice la ID/IFR sunt organizate şi gestionate la nivelul facultăţilor. Planificarea activităţilor didactice se face de către coordonatorul de program de studii ID/IFR, cu acordul conducerii facultăţii.

Art. 16
Activităţile didactice, specifice formelor ID sau IFR, se normează în state de funcţii ale DIDFR, distincte de cele de la IF, conform legislaţiei în vigoare.
DIDFR, în colaborare cu facultăţile care gestionează programe ID/IFR, întocmeşte state de funcţii adecvate programelor de studii organizate la formele ID şi/sau IFR, în conformitate cu Metodologia de organizare a programelor ID/IFR.

Art. 17
Personalul didactic implicat în activităţile IFR şi ID este format din coordonatori ai programelor de studii, coordonatori de disciplină şi personal didactic aferent activităţilor didactice de seminar, lucrări practice sau de laborator, îndrumare de proiect, practică de specialitate şi tutori.
Personalul didactic implicat în activităţile IFR şi ID, propus de către directorii de departamente de la facultăţi, este aprobat de Consiliul Facultăţii.

Art. 18
Coordonatorii de disciplină elaborează fişa disciplinei şi calendarul disciplinei şi, împreună cu tutorii, asigură evaluarea finală a studenţilor.
Tutorii desfăşoară activităţi de consiliere, îndrumare şi evaluare periodică a studenţilor înscrişi într-un program de studiu ID.

Art. 19
Pentru desfăşurarea procesului de învăţământ, titularul de disciplină va realiza materiale didactice conform standardelor ARACIS (suport de curs, caiete de lucrări aplicative, programe, teste de evaluare etc.). Garantarea calităţii conţinutului materialelor didactice este responsabilitatea titularului de disciplină.
Înainte de a fi tipărit, conţinutul suportului de curs se supune analizei şi aprobării departamentului de specialitate şi Consiliului Facultăţii. Suportul de curs, în format electronic, se distribuie studenţilor în cuantumul taxei de studiu.
Proiectarea şi realizarea de resurse de învăţământ specifice ID/IFR se normează cu 120-140 de ore/suportul de curs, la un tarif stabilit prin hotărâre a Senatului Universităţii, la propunerea DIDFR. Pentru actualizarea resurselor de învăţământ existente numărul de ore normate este proporţional cu ponderea de actualizare.

Art. 20
Evidenţa activităţii studenţilor (cataloage, centralizatoare, registre matricole, situaţii statistice etc.) se ţine la secretariatele facultăţilor.
Diplomele sunt întocmite de Direcţia Generală Secretariat, iar suplimentele la diplomă, de facultăţi, în conformitate cu regulamentul actelor de studii.
CAPITOLUL IV. ACTIVITATEA FINANCIARĂ

Art. 21
Veniturile obţinute din taxele de studii pentru formele ID/IFR se utilizează integral de către universitate, facultăţi şi DIDFR în conformitate cu prevederile legale, fără vărsăminte la bugetul de stat şi fără afectarea alocaţiilor de la bugetul de stat. Veniturile realizate şi neutilizate la finele anului se reportează cu aceeaşi destinaţie pentru anul următor.

Art. 22
Resursele financiare din taxele de studii sunt colectate de compartimentul financiar-contabil al universităţii şi gestionate de către universitate, facultăţi şi DIDFR, conform bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat de Senatul Universităţii.

Art. 23
Taxele de studii şi alte tipuri de taxe (recuperări laboratoare, restanţe, penalităţi etc.) sunt propuse anual de consiliile facultăţilor şi aprobate de Senatul Universităţii.

Art. 24
Veniturile realizate din taxele de studii ID/IFR se repartizează astfel:
 25% - cota UDJG;
 25% - la dispoziţia facultăţilor pentru dotări (echipamente, mobilier etc.);
 50% - la dispoziţia DIDFR pentru cheltuieli de personal, cheltuieli pentru tipărirea suportului de curs, plata dreptului de autor, cheltuieli materiale, consumabile, corespondenţă, publicitate etc.

Art. 25
Execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli se gestionează separat pentru fiecare facultate/specializare, la compartimentul finaciar-contabil al universităţii.

Art. 26
Salarizarea cadrelor didactice se face conform legii, cu respectarea normativelor şi a standardelor în vigoare pentru ID/IFR. Activităţile didactice se plătesc pe baza statelor de funcţii specifice ID/IFR.
Normarea activităţilor coordonatorilor de disciplină la formele ID şi IFR se face conform unei metodologii proprii aprobate de Senatul Universităţii. Metodologia va avea în vedere activităţile specifice tehnologiilor educaţionale proiectate, dezvoltate şi implementate de universitate în cadrul formelor ID, respectiv IFR.
Normarea activităţilor didactice specifice formei ID se realizează astfel:
a) AT (activităţi tutoriale), faţă în faţă, se normează la fel ca la forma IF, pe baza numărului de ore prevăzute în planurile de învăţământ de la forma ID;
b) AT la distanţă, de suport al studenţilor/cursanţilor şi de TC (teme de control), pentru fiecare disciplină, se normează cu 1-3 ore/grupă/săptămână;
c) configurarea şi administrarea datelor pe platforma eLearning se normează cu câte
2-4 ore/grupă/semestru;
d) AA (activităţi aplicative) - laborator, aplicaţii practice, proiect, practică, îndrumare de proiecte de an etc. - se normează la fel ca la forma IF, pe baza numărului de ore prevăzute în planurile de învăţământ.
Normarea activităţilor didactice specifice formei IFR (activităţi de seminar, lucrări practice şi de laborator, îndrumare de proiecte etc.) se face la fel ca la forma IF, pe baza numărului de ore prevăzute în planurile de învăţământ.

Art. 27
Cuantumul indemnizaţiei pentru directorul DIDFR se stabileşte în baza legii, prin Hotărârea Consiliului de Administraţie al Universităţii, la propunerea Rectorului.
Cuantumul indemnizaţiilor pentru coordonatorii de programe de studii ID/IFR şi pentru alte structuri administrative implicate în gestionarea programelor de studii ID/IFR se stabileşte prin hotărârea Consiliului de Administraţie al Universităţii, la propunerea consiliilor facultăţilor cu specializări ID/IFR.


CAPITOLUL V. DISPOZIŢII FINALE

Art. 28
Orice modificare a prezentului Regulament cadru de funcţionare se va face la propunerea Consiliului DIDFR, cu aprobarea Senatului UDJG.

Art. 29
Prezentul Regulament cadru de funcţionare a fost aprobat de Senatul Universităţii în şedinţa din data de 4 aprilie 2013.
 
Facebook Twitter LinkedIn Vkontakte Email