UGAL


Preşedintele Senatului UDJG
prof. dr. ing. Lucian Georgescu




Planul strategic al Universităţii „Dunărea de Jos” din Galaţi
pentru perioada 2012-2016



La elaborarea prezentului plan strategic au fost avute în vedere misiunea universităţii, programul managerial al Rectorului Universităţii „Dunărea de Jos“ din Galaţi pentru perioada 2012-2016, situaţia curentă identificată la nivelul universităţii, resursele umane şi materiale existente, cerinţele etapei următoare şi următoarele documente:
1. Legea Educaţiei Naţionale nr. 1/2011 cu modificările şi completările ulterioare;
2. Declaraţia de la Bologna a miniştrilor educaţiei (1999);
3. Declaraţia Summit-ului de la Praga (2001), privind implementarea Declaraţiei de la Bologna şi Declaraţia Summit-ului de la Berlin (2003) privind învăţământul superior;
4. OUG 75/2011 pentru modificarea şi completarea OUG 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei;
5. HG nr. 681/2011 privind aprobarea Codului studiilor universitare de doctorat;
6. Ordinul 5262/2011 privind constatarea rezultatelor clasificării universităţilor. Clasificarea universităţilor;
7. Strategia de dezvoltare a cercetării ştiinţifice din România.

În baza prezentului plan strategic, vor fi elaborate Planuri operaţionale anuale care vor asigura normele de implementare a strategiei pentru perioada 2012-2016.

1. IDENTITATE

În 2012, Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi (UDJG), cea mai veche instituţie de învăţământ superior din regiunea de sud-est a României, cu o tradiţie recunoscută în multiple domenii şi o identitate legitimată de configuraţia actuală a tuturor domeniilor de studiu şi cercetare, reprezintă:

- o universitate care îşi asumă misiunea de a continua tradiţia şcolii superioare româneşti atât printr-un învăţământ superior de calitate, o învăţare eficientă, o cercetare ştiinţifică competitivă, cât şi prin servicii calificate către comunitate, contribuind la formarea competenţelor generale, specifice şi atitudinale ale absolvenţilor ei, în scopul dezvoltării unor personalităţi profesionale de excepţie şi al inerţiei sociale eficiente;
- o universitate care dispune de patrimoniu propriu şi de infrastructură adecvată pentru cercetare;
- o universitate care şi-a organizat cooperarea internaţională nu doar sub forma simplă a mobilităţilor, ci şi în forme avansate (cum ar fi armonizarea curriculară, titluri ştiinţifice obţinute în străinătate etc.), nu doar în forma participării la activităţi internaţionale, ci fiind ea însăşi un relevant centru de interes internaţional.

2. VIZIUNE

Ca instituţie publică, UDJG susţine şi promovează în comunitatea locală, regională, naţională şi intemaţională dezvoltarea unor valenţe profesionale specifice. În contextul actual, aceste valenţe sunt:

- cultura acţiunii bazate pe cunoaştere sistematică şi inovatoare;
- promovarea competenţei ştiinţifice, culturale şi tehnologice, a competenţei organizaţionale şi a celei cetăţeneşti;
- cultura învăţării novatoare, a dezvoltării personale şi morale, a atitudinii proactive şi a participării;
- cultura integrării în diversitate şi a globalizării, în condiţii de respect al identităţii şi de reciprocitate.
- cultura dezvoltării resurselor umane şi valorizarea tuturor calificărilor dobândite de către absolvenţii tuturor ciclurilor de studii din aceasta universitate.
Viziunea universităţii este bazată exclusiv pe generarea de cunoştinţe prin cercetare ştiinţifică, pe transmiterea cunoştinţelor prin educaţie şi formare profesională şi pe valorificarea cunoştinţelor prin inovare tehnologică.

3. MISIUNE

UDJG îşi asumă rolul de centru cultural şi civic, menit să contribuie la formarea şi diseminarea valorilor culturale, la creaţia ştiinţifică şi tehnologică, pentru sprijinirea tuturor unităţilor economice, de învăţământ şi sociale din Euroregiunea „Dunărea de Jos” şi din întreaga ţară, printr-o implicare puternică în mediul socio-economic zonal;
Universitatea oferă membrilor comunităţii universitare condiţiile necesare pentru valorificarea aptitudinilor lor în activităţi educaţionale, prin cercetare ştiinţifică şi în cadrul manifestărilor socio-culturale pe care le organizează;
Universitatea, ca instituţie publică, îşi asumă misiunea de a pregăti la nivel de excelenţă specialişti în diverse domenii economico-sociale, de a participa la susţinerea şi transmiterea ştiinţei şi culturii şi de a contribui la îmbogăţirea patrimoniului naţional de cunoaştere prin cercetare ştiinţifică, cunoaştere şi inovare , învăţare permanentă şi interculturalitate. Universitatea îşi susţine şi promovează strategiile în cadrul comunitaţii locale, regionale, naţionale şi internaţionale.

Această misiune se realizează prin:
- dezvoltarea unui management universitar performant;
- planificarea şi eficientizarea dezvoltării moderne şi echilibrate pe baza cerinţei sociale a ofertei educaţionale;
- adoptarea democratică a deciziitor de transformare şi de dezvoltare universitară;
- aplicarea principiilor managementului calităţii totale în organizarea şi conducerea activităţilor instituţionale.
Îmbunătăţirea activităţii de cercetare şi creaţie în toate domeniile. Ca activitate esenţială, cercetarea ştiinţifică va genera cunoaştere şi inovare în scopul dezvoltării ştiinţei, tehnologiei şi progresului socio-economic.

4. OBIECTIVE STRATEGICE GENERALE
O1. Revitalizarea misiunii educaţionale şi a celei ştiinţifice. Diversificarea ofertei educaţionale şi a serviciilor de instruire, dublată de reformarea curriculară;
O2. Susţinerea unui mediu de cercetare, dezvoltare tehnologică şi inovare, competitiv pe plan naţional şi internaţional, care să transforme UDJG într-un pol de excelenţă axat pe generarea cunoaşterii şi transferului tehnologic, cu impact direct asupra creşterii performanţei, calităţii activităţii didactice şi serviciilor către comunitate.
O3. Promovarea unui climat sănătos de formare, dezvoltare şi motivare a resursei umane;
O4. Dezvoltarea patrimoniului existent. Iniţierea unui program relevant de investiţii pe termen mediu şi lung şi identificarea susţinerii financiare pentru acesta. Consolidarea bazei materiale didactice şi de cercetare ştiinţifică şi accelerarea procesului de modernizare a echipamentelor de cercetare avansată;
O5. Dezvoltarea unei relaţii de parteneriat real şi activ cu studenţii;
O6. Proiectarea şi operaţionalizarea unor structuri academice şi administrative moderne, a căror activitate să fie bazată pe descentralizarea decizională, autonomia financiară şi participarea directă a tuturor celor implicaţi;
O7. Internaţionalizare;
O8. Dezvoltarea unei relaţii de parteneriat strâns cu societatea.

5. Obiective specifice asociate
Obiectiv strategic O1: Revitalizarea misiunii educaţionale şi a celei ştiinţifice. Diversificarea ofertei educaţionale şi a serviciilor de instruire, dublată de reformarea curriculară

Obiectiv specific O1S1: Reformarea ofertei educaţionale

Imaginea de ansamblu a stării calităţii învăţământului superior, aşa cum aceasta rezultă din percepţiile universitarilor, studenţilor şi angajatorilor, este aceea a unui nivel ridicat de calitate. Atunci, însă, când sunt avute în vedere finalităţile sistemului, imaginea rezultată este, în mare parte, aceea a unui sistem centrat pe sine.
Din perspectiva angajatorilor, există încă, din păcate, un decalaj important între nivelul necesar şi nivelul actual al competenţelor absolvenţilor. Această problemă este fundamentală pentru rolul social al universităţii.
În consecinţă, se impune adoptarea unei serii de măsuri specifice:

M 1.1. Implementarea unui sistem informatic de gestiune a ofertei academice şi a resurselor didactice;
M 1.2. Optimizarea numărului de programe oferite de universitate în funcţie de nivelul finanţării primite, al resursei umane disponibile şi al cerinţelor pieţei muncii;
M 1.3. Reformarea curriculară pentru toate programele de studii, în vederea compatibilizării cursurilor predate în universitate cu cele din universităţile din străinătate, fără a se ignora necesităţile şi expertiza naţională;
M 1.4. Susţinerea, inclusiv financiară, a programelor de studii din categoriile A şi B, în scopul consolidării rezultatelor lor, precum şi asistarea şi monitorizarea celor din categoriile C-E, în vederea accederii în categorii superioare;
M 1.5. Modificarea criteriilor de promovabilitate a studenţilor;
M 1.6. Întreprinderea unor eforturi susţinute pentru obţinerea unui număr superior de locuri bugetate pentru toate cele trei cicluri de studii;
M 1.7. Asigurarea formării continue în universitate, pe baza diversificării ofertei de programe şi a elaborării unor materiale didactice de calitate. Flexibilizarea decizională şi financiară şi promovarea unui marketing adecvat.
M 1.8. Fundamentarea predării pe principiul învăţării active şi interactive şi introducerea evaluării bazate pe competenţe dobândite;
M 1.9. Sprijinirea prin măsuri speciale a absolvenţilor universităţii, în vederea accederii în corpurile profesionale naţionale (CECCAR, INM etc.);
M 1.10. Elaborarea şi implementarea unui program de profesionalizare a carierei universitare prin formarea şi perfecţionarea cadrelor didactice în domeniul didacticii universitare (didactica specialităţii, specificitatea carierei didactice etc.).
M 1.11. Stimularea organizării unor programe de studii cu predare în limbi de circulaţie internaţională şi a unora de doctorat în cotutelă internaţională;
M 1. 12. Susţinerea derulării de stagii de practică în internship prin schimburi internaţionale.

Obiectiv specific O1S2: Regândirea strategiei de asigurare şi de monitorizare a calităţii procesului de învăţământ. Promovarea unui proces educaţional formativ modern, centrat pe rezultatele învăţării pentru crearea de competenţe profesionale şi transversale solide, dezvoltarea capacităţii personale şi spiritului antreprenorial.

Asigurarea calităţii învăţământului reprezintă o preocupare publică în UDJG. Obiectivele specifice referitoare la calitate urmăresc, în esenţă, creşterea şi consolidarea prestigiului acestei instituţii de învăţământ superior. Acest prestigiu este dat de calitatea programelor de studii universitare, postuniversitare şi de doctorat, de calitatea programelor de cercetare ştiinţifică, de prestigiul profesorilor, de calitatea studenţilor şi de capacitatea de inovare a instituţiei de învăţământ superior. Date fiind rezultatele obţinute la evaluarea instituţională în vederea clasificării şi poziţiile rezultate în urma ierarhizării din anul 2011 şi având în vedere consecinţele imediate asupra finanţării de bază, UDJG îşi propune următoarele măsuri specifice:

M 2.1. Regândirea procesului de selecţie a viitorilor studenţi prin reintroducerea admiterii pe bază de examen. Adaptarea examenului de admitere la specificul facultăţilor, în vederea selecţionării de candidaţi bine pregătiţi, capabili să se integreze în activităţile specifice din facultăţile respective;
M 2.2. Perfecţionarea procedurilor de evaluare şi asigurare a managementului calităţii în vederea ameliorării stării proceselor educaţionale care se desfăşoară în universitate şi permanentizarea monitorizării acestora;
M 2.3. Reducerea gradului de încărcare a cadrelor didactice, ceea ce va conduce la creşterea calităţii procesului de învământ şi alocarea unui timp mai mare activităţii de cercetare ştiinţifica;
M 2.4. Menţinerea la un nivel adecvat a numărului de locuri finanţate de la buget şi a numărului de locuri cu taxă, repartizate judicios pe specialităţi, astfel încât să nu fie afectată nici calitatea prestaţiei didactice, nici sursele de finanţare a activităţilor acestora;
M 2.5. Monitorizarea pierderilor pe parcursul formării iniţiale precum şi pe parcursul formării postuniversitare pentru a corecta polarizarea intereselor pe termen lung a celor care vin în contact cu oferta educativă propusă de UDJG;
M 2.6. Finalizarea urgentă a înscrierii în Registrul Naţional al Calificărilor a grilelor pentru toate domeniile universităţii;
M 2.7. Declanşarea procesului de evaluare internă periodică a programelor de studii de licenţă şi a domeniilor de masterat, conform noilor criterii impuse de Legea Educaţiei Naţionale şi de noua Metodologie ARACIS.

Obiectiv strategic O2: Încurajarea cercetării ştiinţifice de calitate, recompensarea şi promovarea producţiei ştiinţifice relevante şi cu vizibilitate

Este deja evident pentru întreaga comunitate academică faptul că orice clasificare şi/sau ierarhizare depinde aproape exclusiv de performanţa în cercetare. De poziţionarea noastră în ierarhia universităţilor din ţară, care se stabileşte dominant în baza producţiei ştiinţifice, se leagă elementele esenţiale pentru existenţa universităţii şi, în primul rând, nivelul finanţării. Ideea de competiţie (clasificare universităţi şi ierarhizare domenii) pentru finanţarea de bază, complementară şi suplimentară impusă prin Legea Educaţiei Naţionale este dublată de orientarea exclusivă a fondurilor alocate cercetării pe criterii de competiţie de proiecte. Câştigarea unei poziţii bune la nivel naţional este, prin urmare, determinată de competitivitatea măsurată prin calitatea resursei umane şi a producţiei ştiinţifice, a infrastructurii de cercetare şi a volumului fondurilor atrase. În relaţie cu LEN şi cu noul Cod al studiilor universitare de doctorat, va trebui regândit întreg ansamblul de structuri şi activităţi care privesc cercetarea în general şi doctoratul în special. Şcoala doctorală va trebui să-şi realizeze obiectivul de a furniza cercetători de profesie, oameni capabili să determine creşterea numărului şi a calităţii produselor cercetării.
UDJG îşi plasează interesele ştiinţifice dominante în scopul etalării şi valorificării contribuţiilor originale: soluţii novatoare, teorii şi descoperiri factuale, sinteze, interpretări de referinţă. Contribuţia originală este măsura valorii profesionale a cadrelor didactice şi cercetătorilor ştiinţifici. Cunoaşterea, viziunea şi valorile vor fi promovate susţinut prin cercetări ştiinţifice, dezbateri intelectuale relevante şi luări de poziţie favorabile valorilor ştiinţifice şi morale. UDJG îşi va spori impactul internaţional prin publicaţii în edituri şi reviste internaţionale; prezenţa de profesori şi cercetători în universităţi şi instituţii din alte ţări; organizarea de conferinţe ştiinţifice şi reuniuni internaţionale; elaborarea de proiecte, propuneri, analize, expertize cu relevanţă internaţională; participarea la organizaţii internaţionale; sporirea competenţei ştiinţifice a comunităţii academice; practicarea reperelor şi standardelor internaţionale etc.

Obiectiv specific O2S1: Dezvoltarea resursei umane implicate în activitatea de cercetare ştiinţifică

Administraţia universităţii îşi propune adoptarea următoarelor măsuri specifice:
M 1.1. Introducerea unui sistem de granturi interne destinate premierii rezultatelor cercetării. Reproducând sistemul de premiere a articolelor publicate în reviste cu un factor de impact cumulat superior al CNCS, se vor premia toate articolele, la data apariţiei lor;
M 1.2. Ajustarea criteriilor de evaluare a competenţei stiinţifice pe baza autoevaluării şi a aplicării criteriilor recunoscute;
M 1.3. Sprijinirea financiară a cadrelor didactice, pentru participări la conferinţe şi/sau delegaţii pentru documentare în limita resurselor financiare ale universităţii;
M 1.4. Introducerea postdoctoranturii ca schemă de încadrare a tinerilor doctori cu aptitudini dovedite pentru cercetare, ca pas intermediar înaintea angajării acestora, prin concurs, în universitate;
M 1.5. Elaborarea unui Statut al personalului de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI), în acord cu legislaţia în vigoare şi cu setul de bune practici intemaţionale de la universităţi de prestigiu din străinătate;
M 1.6. Angajarea de cercetători cu performanţe dovedite pe perioadă determinată sau nedeterminată în cadrul unităţilor de cercetare, pentru punerea în valoare a infrastructurii de cercetare existente;
M 1.7. Încurajarea sistematică a cercetării ştiinţifice studenţeşti;
M 1.8. Asigurarea transferului tehnologic şi diseminarea rezultatelor cercetării în mediul economic.

Obiectiv specific O2S2: Dezvoltarea bazei materiale destinate activităţii de cercetare ştiinţifică

Administraţia universităţii îşi propune adoptarea următoarelor măsuri specifice:
M 2.1. Continuarea investiţiilor în echipamente de laborator pentru cercetarea performantă în domeniile ştiinţifice cu potenţial de creştere demonstrat sau unice în ţară şi dirijarea echilibrată a fondurilor alocate dotărilor;
M 2.2. Crearea unei baze de date privind infrastructura de cercetare existentă în universitate şi monitorizarea infrastructurii existente pentru utilizarea judicioasă a acesteia şi evitarea achiziţiilor inutile. ;
M 2.3. Stabilirea priorităţilor în dezvoltarea infrastructurii pentru o cercetare performantă şi eficientă prin inventarierea necesarului de aparatură hi-tech de laborator. Demararea demersurilor necesare obţinerii unei finanţări pentru achiziţionarea acesteia;
M 2.4. Achiziţionarea unor pachete de abonamente on-campus la principalele baze de date internaţionale (ex. EBSCO, SCOPUS, Thomson Web of Science etc.), accesibile fiecărui cadru didactic, postdoctorand şi doctorand;
M 2.5. Reorganizarea managementului şi a politicii editoriale a Analelor UDJG din punctul de vedere al concepţiei, al corpului editorial, al procesului de peer-reviewing, al publicării şi distribuţiei.

Obiectiv specific O2S3: Reorganizarea instituţională a cercetării ştiinţifice

Administraţia universităţii îşi propune adoptarea următoarelor măsuri specifice:
M 3.1. Reorganizarea unităţilor de cercetare din universitate. Se propune o organizare ierarhică în:
- laboratoare de cercetare;
- centre de cercetare (care pot să includă unul sau mai multe laboratoare);
- institute de cercetare (care includ mai multe centre de cercetare) care să integreze interdisciplinar resursele de excelenţă ale facultăţilor;
M 3.2. Cercetarea ştiinţifică interdisciplinară va fi reorganizată astfel încât participarea tuturor colectivelor cu preocupări ştiinţifice comune să se producă într-o manieră mai eficientă decât în trecut;
M 3.3. Dezvoltarea de „start-up”-uri, „spin-off”-uri şi conceperea unor reglementări interne asociate acestora, care pot utiliza creativ şi eficient din punct de vedere financiar ideile inovative din universitate.
M 3.4. Sprijinirea logistică şi financiară a publicaţiilor ştiinţifice ale universităţii sau a celor sub egida universităţii, în vederea creşterii impactului şi a vizibilităţii naţionale şi internaţionale.
M 3.5. Susţinerea logistică a programului universitar de rezidenţiat pentru studenţii medicinişti.

Obiectiv strategic O3: Promovarea unui climat sănătos de formare, dezvoltare şi motivare a resursei umane didactice şi de cercetare ştiinţifică

UDJG, ca participant activ la repunerea activităţii intelectuale pe temelii legale şi morale, aderă necondiţionat la toate principiile de etică a cercetării ştiinţifice, precum şi la cele care ţin de respectarea legii dreptului de autor. UDJG respinge ferm şi combate lipsa de onestitate profesională, lipsa de atitudine pozitivă faţă de profesie, corupţia. Fiecare membru al corpului didactic trebuie să se legitimeze prin opera ştiinţifică pe care a creat-o şi care se bucură de recunoaştere efectivă. Loialitatea cadrelor didactice faţă de instituţia în care s-au angajat de bună voie este un criteriu de recunoaştere a activităţii lor, în concordanţă cu prevederile legale. Recrutarea personalului didactic şi de cercetare ştiinţifică se face doar prin concursuri cu cea mai largă publicitate prealabilă, dintre vârfurile profesionale confirmate. Fiecare membru nou-venit în comunitatea academică îşi va face cunoscut programul de cercetare ştiinţifică şi de formare academică la învestire.
În perspectiva retragerii din activitate în următorii ani a unui număr important de cadre didactice şi în condiţiile creşterii mediei de vârstă a personalului de predare, Consiliul de Administraţie va propune senatului universitar o strategie pe termen mediu în domeniul resurselor umane, pe de o parte, în vederea asigurării condiţiilor ARACIS de acreditare, iar pe de altă parte, pentru evitarea discontinuităţilor în activitate. În aceste condiţii, se impune adoptarea următoarelor măsuri specifice:
M 1.1. Acordarea urgentă a gradaţiilor de merit, suspendate de aproape trei ani, ca vector de susţinere a performanţei universitare;
M 1.2. Îmbunătăţirea salarizării cadrelor didactice tinere;
M 1.3. Facilitarea accesului în cămin pentru cadrele didactice tinere, postdoctoranzi şi cercetători ştiinţifici cu vârsta de până la 35 de ani;
M 1.4. Acordarea de tichete de masă pentru toate funcţiile didactice, cu excepţia profesorilor, precum şi pentru întregul personal nedidactic sau didactic auxiliar;
M 1.5. Impunerea indicatorilor minimi de rezultat pentru fiecare post din structura de personal a universităţii.

Obiectiv strategic O4: Dezvoltarea patrimoniului existent. Iniţierea unui program relevant de investiţii pe termen mediu şi lung şi identificarea susţinerii financiare pentru acesta. Consolidarea bazei materiale didactice şi de cercetare ştiinţifică şi accelerarea procesului de modernizare a echipamentelor de cercetare avansată

Având în vedere că baza materială existentă este în mare parte învechită, clădirile pentru învăţământ - cu excepţia celor construite după 1990 - având o vechime cuprinsă între 30 şi 100 de ani, iar căminele şi cantinele - cu o singură excepţie - între 30 şi 50 de ani, universitatea îşi propune aducerea acesteia la parametrii de siguranţă şi funcţionare ceruţi de legislaţia în vigoare (rezistenţă şi stabilitate, siguranţă în exploatare, siguranţă la foc, igienizare, reabilitare termică, protecţie împotriva zgomotului).

Obiectiv specific O4S1: Refacerea şi dezvoltarea infrastructurii

Administraţia universităţii îşi propune adoptarea următoarelor măsuri specifice:
M 1.1. Continuarea investiţiilor deja demarate şi a celor aflate în conservare;
M 1.2. Amenajarea unor cantine-restaurant în principalele campusuri ale universităţii, cu program minimal de servire a mesei de prânz;
M 1.3. Achiziţionarea unor elemente de identitate vizuală pentru locaţiile importante ale universităţii. Identificarea vizuală unitară a facultăţilor universităţii şi a corpurilor de clădire din patrimoniul universităţii;
M 1.4. Amenajarea peisagistică a curţilor interioare şi exterioare ale universităţii;
M 1.5. Reabilitarea instalaţiilor de iluminat de curte şi rezolvarea problemei câinilor comunitari în toate perimetrele universităţii;
M 1.6. Reabilitarea tâmplăriei interioare şi exterioare la corpurile de clădire la care acest lucru nu a fost făcut până în momentul de faţă;
M 1.7. Recondiţionarea instalaţiilor universităţii în vederea limitării volumului avariilor şi pierderilor şi a raţionalizării consumurilor;
M 1.8. Asigurarea din patrimoniul UDJG, pentru toate facultăţile şi departamentele universităţii, de spaţii pentru activităţi didactice şi de cercetare, în funcţie de criteriul funcţionalităţii şi de propria lor contribuţie la dezvoltarea patrimoniului;
M 1.9. Crearea unor centre/spaţii de lucru pentru toţi studenţii postdoctoranzi, doctoranzi şi, în limita posibilităţilor, pentru masteranzi.

Obiectiv specific O4S2: Dezvoltarea sistemului informaţional al universităţii

Măsuri specifice:
M 2.1. Dezvoltarea structurilor informatice din cadrul Universităţii, la nivelul magistralelor de comunicaţii, prin înlocuirea echipamentelor depăşite tehnologic şi prin organizarea structurilor informatice de la nivelul facultăţilor, departamentelor şi serviciilor;
M 2.2. Dezvoltarea serviciilor informatice centrale din universitate, pentru a permite accesul la un număr sporit de resurse şi pentru implementarea sau dezvoltarea unor aplicaţii integrate care să permită o gestiune mai bună şi mai facilă a activităţilor specifice mediului universitar şi asigurarea redundanţei pentru toate datele importante;
M 2.3. Îmbunătăţirea conectivităţii globale a universităţii la Reţeaua Educaţiei Naţionale (RoEduNet), atât pentru spaţiile didactice, cât şi pentru căminele studenţeşti;
M 2.4. Dezvoltarea unui centru de date (datacenter) modern care să permită găzduirea echipamentelor specializate pentru aplicaţiile informatice, indiferent de destinaţia lor, educaţională sau pentru cercetare;
M 2.5. Implementarea unui sistem unic de autentificare pentru studenţi, care să permită accesul la resurse dedicate (e-mail profesional pe durata studiilor, spaţiu disc pentru stocare fişiere) şi acces la resursele informatice ale universităţii (situaţiile studenţilor, servere de cursuri etc.)
M 2.6. Realizarea unei acoperiri complete pentru reţele fără fir la nivelul tuturor campusurilor şi clădirilor universităţii, cu acces global, atât pentru personalul didactic, cât şi pentru studenţi şi interconectarea acestui sistem cu alte universităţi din România şi din lume prin intermediul proiectului EduRoam;
M 2.7. Dezvoltarea serviciilor informatice din universitate la nivel de personal, pentru a asigura un suport sporit al infrastructurilor care deservesc toate departamentele şi facultăţile universităţii.

Obiectiv specific O4S3: Creşterea volumului resurselor financiare atrase

Până când noul sistem de finanţare care decurge din LEN va produce efecte complete, este necesară angajarea unor soluţii alternative, menite să conducă la obţinerea unor resurse financiare suplimentare celei de bază.
Măsuri specifice pentru ameliorarea finanţării:
M 3.1. Obţinerea aprobării MEN pentru activarea unui centru de învăţare a limbii române destinat studenţilor străini aflaţi la studii în anul pregătitor;
M 3.2. Creşterea numărului de studenţi străini, dublată de măsuri de asigurarea unor condiţii de studii mai bune pentru aceştia şi a unui pachet de servicii de asistenţă specializată;
M 3.3. Recuperarea creditelor acordate proiectelor cu finanţare prin POS şi raţionalizarea angajărilor de noi creditări;
M 3.4. Creşterea numărului de programe masterale în limbi străine;
M 3.5. Încurajarea participării în cadrul unor consorţii europene la programe de tip EuroMaster Mundus cu finanţare externă;
M 3.6. Iniţierea unui parteneriat între Facultatea de Medicină şi Farmacie şi autorităţile locale pentru implicarea studenţilor de la specializarea Medicină dentară în asistenţa stomatologică a persoanelor asistate social.

Obiectiv strategic O5: Dezvoltarea relaţiei de parteneriat real şi activ cu studenţii în implementarea tuturor proceselor academice din universitate, în soluţionarea problemelor sociale şi crearea de oportunităţi pentru dezvoltarea personală şi profesională în vederea integrării active şi responsabile în societate

Măsuri specifice:
M 1.1. Consolidarea şi optimizarea Centrului de Consiliere şi Orientare în Carieră (CCOC), prin furnizarea unor servicii specifice, de calitate, cu ajutorul unui personal specializat în consiliere psihologică şi educaţională, dezvoltare personală, consiliere în carieră, precum şi în asistenţa acordată studenţilor cu cerinţe educative speciale;
M 1.2. Iniţierea unui set de politici de acţiune afirmativă pentru categoriile de studenţi care sunt considerate clar defavorizate;
M 1.3. Promovarea unei legături mai strânse a studenţilor cu mediul socio-economic prin parteneriate directe, organizarea de stagii de tip internship sau atragerea de burse sau proiecte specifice;
M 1.4. Iniţierea unor acorduri cadru cu angajatorii tradiţionali din zonă în vederea introducerii internshipuIui pentru studenţi, ca mijloc de asigurare a unui plasament eficient şi echitabil pe piaţa muncii. Extinderea sistemului de burse private iniţiat la Facultatea de Arhitectură Navală şi la celelalte facultăţi ale universităţii.
M 1.5. Favorizarea dezvoltării personale a studenţilor spre mai multă autonomie, originalitate, creativitate şi capacitate de comunicare;
M 1.6. Reabilitarea termică a căminelor din cele două campusuri. Reluarea lucrărilor de reparaţie capitală a căminului A din campusul „Al. I. Cuza“;
M 1.7. Încurajarea învăţării limbilor străine într-un context de actualitate, de percepere a specificului cultural şi de comunicare;
M 1.8. Ameliorarea condiţiilor de cazare în campusurile universităţii prin completarea dotărilor camerelor din căminele universităţii la nivelul celor din alte universităţi din ţară;
M 1.9. Intensificarea colaborării cu Casa de Cultură a Studenţilor şi Clubul Sportiv Universitar şi sprijinirea organizării, în colaborare cu facultăţile de profil, a unor spectacole, festivaluri, concursuri sportive etc.;
M 1.10. Organizarea unor mese rotunde pe tema Cariere de succes, prin invitarea unor absolvenţi cu rezultate deosebite în carieră.

Obiectiv strategic O6: Proiectarea şi operaţionalizarea unor structuri academice şi administrative moderne, a căror activitate să fie bazată pe descentralizarea decizională, autonomia financiară şi participarea directă a tuturor celor implicaţi

Contextul socio-economic în care ne aflăm şi iminenţa unui nou val de evaluări în viitorul imediat impun necesitatea unei strategii unitare şi coerente de management, pe termen scurt, mediu şi lung, în vederea sprijinirii procesului educaţional şi al celor de cercetare şi creaţie din universitate. Conducerea universităţii îşi propune impunerea respectului de care instituţia trebuie să se bucure în comunitate, rămânând departe de jocurile politice şi foarte departe de cele politicianiste. Se va milita pentru regăsirea spiritului apartenenţei individuale la instituţie, pentru ca relaţiile profesionale să se bazeze exclusiv pe egalitatea de şanse, pe onestitate şi respect reciproc.
Actul de management promovat de conducerea administrativă va fi guvernat de următoarele principii:
- principiul angajării responsabilităţii publice prin care universitatea se legitimează faţă de societate;
- principiul autonomiei universitare;
- principiul libertăţii academice şi de gândire;
- principiul democraţiei în actul de conducere;
- principiul transparenţei decizionale şi al colaborării;
- principiul echităţii şi al egalităţii de şanse;
- principiul asumării responsabilităţii umane şi profesionale în exercitarea actului didactic şi al devotamentului faţă de acesta.

Măsurile specifice cu referire la actul de management propus prin acest plan strategic:

M 1.1. Consolidarea unei echipe manageriale puternice şi eficiente, care să valorizeze aportul Consiliului de Administraţie;
M 1.2. Crearea unei culturi instituţionale şi manageriale responsabile, care să-şi propună obţinerea celor mai bune rezultate în condiţiile folosirii minime a resurselor existente;
M 1.3. Autoimpunerea spiritului de responsabilitate şi răspundere în faţa comunităţii universitare reprezentate prin senatul universităţii;
M 1.4. Redimensionarea serviciilor şi eficientizarea activităţii lor prin eliminarea birocraţiei excesive care le amprentează activitatea;
M 1.5. Diminuarea drastică a timpului de reacţie a personalului nedidactic şi didactic auxiliar la solicitările cadrelor didactice şi studenţilor;
M 1.6. Externalizarea unor servicii auxiliare în vederea creării condiţiilor legale pentru scoaterea la concurs a posturilor academice, îndeosebi pentru tinerii aspiranţi la cariera academică;
M 1.7. Îmbunătăţirea fluxurilor de comunicare intrauniversitară şi de afirmare a identităţii instituţionale, inclusiv prin reconceperea site-ului web al Universităţii;
M 1.8. Reorganizarea Biroului de comunicare şi relaţii publice şi includerea în structura lui a unui compartiment destinat comunicării cu instituţiile din afara ţării şi cu studenţii străini;
M 1.9. Reorganizarea administraţiei universitare şi îmbunătăţirea radicală a comunicării interdepartamentale şi a calităţii serviciilor administrative pentru personalul didactic şi de cercetare şi pentru studenţi.

Obiectiv strategic O7: Internaţionalizare

Politica de internaţionalizare a UDJG se află abia la început de drum. Unele universităţi au adoptat măsuri eficiente de internaţionalizare a educaţiei, a programelor de studii oferite, mai ales la nivel de studii masterale. Această direcţie de dezvoltare a fost stimulată şi de introducerea unor criterii noi de finanţare a universităţilor, în funcţie de dimensiunea internaţională a programelor oferite, precum şi de numărul programelor de studii în limbi străine. Activitatea de cercetare ştiinţifică desfăşurată în universităţi a contribuit din plin atât la dezvoltarea schimburilor internaţionale, cât şi la direcţionarea politicii de dezvoltare a programelor de studii în sensul internaţionalizării. Principalele componente ale internaţionalizării educaţiei în universităţile româneşti sunt: dezvoltarea de programe de studii în limbi străine, atragerea de studenţi străini datorită vizibilităţii instituţiei, schimbul de cadre didactice şi bune practici la nivel internaţional şi naţional în scopul întăririi programelor de studii şi creşterii calităţii predării şi învăţării, dezvoltarea politicilor de internaţionalizare de către forurile guvernamentale, corelată cu adoptarea strategiilor adecvate de internaţionalizare la nivelul universităţilor, facultăţilor, programelor de studii.
Creşterea vizibilităţii externe a cadrelor didactice şi cercetătorilor din universitate reprezintă o direcţie importantă pentru dezvoltarea învăţământului internaţionalizat în UDJG. O altă componentă a strategiei de internaţionalizare este reprezentată de mobilităţile cadrelor didactice şi cercetătorilor.
În acest context, se propun următoarele măsuri specifice:

M 1.1. Iniţierea demersurilor pe lângă Ambasada Chinei la Bucureşti în vederea înfiinţării la Galaţi a unui Institut Confucius;
M 1.2. Amplificarea acţiunilor comune de cooperare şi colaborare ştiinţifică cu alte instituţii de profil din Europa prin invitarea unor cadre didactice străine, de prestigiu, pentru susţinerea de misiuni didactice în regim de visiting professor;
M 1.3. Încurajarea cadrelor didactice şi a cercetătorilor pentru accederea la fonduri destinate mobilităţilor internaţionale cu o durată mai mare de un semestru. Asigurarea tuturor condiţiilor de păstrare a posturilor deţinute în universitate, pe toată durata stagiului efectuat în străinătate;
M 1.4. Amplificarea schimbului internaţional de locuri de studii pentru studenţi, în paralel cu demararea unor programe de reciprocitate între instituţii;
M 1.5. Încurajarea mobilităţilor studenţeşti cu durata de minimum trei luni (atât a celor de tip outgoing, dar, mai ales, a celor de tip incoming);
M 1.6. Continuarea eforturilor de cooptare a studenţilor sprijiniţi prin programele guvernamentale destinate etnicilor români, îndeosebi a celor proveniţi din Republica Moldova;
M 1.7. Stimularea angajării personalului didactic şi de cercetare din străinătate (din state membre ale UE sau OECD). Introducerea unor mecanisme de finanţare suplimentară a acestora pe perioada angajării în universitate.
M 1.8. Susţinerea afilierii facultăţilor la reţele profesionale international de prestigiu.

Obiectiv strategic O8: Dezvoltarea unei relaţii de parteneriat strâns cu societatea

Dezbaterea profesională a problemelor tehnice stringente ale localităţii, regiunii, ţării, Uniunii Europene va fi cultivată sistematic. Cercetarea ştiinţifică din universitate se va orienta şi spre rezolvarea problemelor comunităţii. Centrele de cercetare ale universităţii vor susţine proiectele de dezvoltare regională şi vor furniza firmelor sau persoanelor interesate informaţii despre modalităţile de întocmire şi mijloacele de finanţare a proiectelor. Universitatea se va implica mai activ în activităţi de transfer tehnologic şi de know-how. Vor fi organizate programe de formare continuă şi de învăţare de-a lungul întregii vieţi, la cererea persoanelor fizice şi juridice.
În aceste condiţii, se impune adoptarea următoarelor măsuri specifice:
M 1.1. Asigurarea unor căi eficiente de comunicare cu autorităţile locale;
M 1.2. Înfiinţarea unui departament de marketing academic, profesionalizat în proiectarea strategiilor de marketing şi imagine, în construcţia unor branduri pentru produsele universităţii şi lansarea lor pe piaţa internă şi externă;
M 1.3. Realizarea de parteneriate cu instituţii culturale şi de artă de pe plan local, regional, naţional şi internaţional;
M 1.4. Întărirea rolului educaţiei culturale în condiţiile în care studenţii ar trebui să aibă acces la diverse situaţii de învăţare culturală, sprijinirea activităţilor specifice organizate de ONG-uri studenţesti, promovarea activităţilor centrelor culturale, organizarea de activităţi cu specific inter/multi-cultural);
M 1.5. Consolidarea dimensiunii culturale (atât spre interior, cât şi spre exterior);
M 1.6. Promovarea activităţilor sportive pentru susţinerea unei culturi a comunităţii care să formeze deprinderile de lucru în echipă şi de responsabilitate în cadrul echipei, precum şi sociabilitate;
M 1.7. Orientarea cercetării ştiinţifice spre rezolvarea problemelor comunităţii;
M 1.8. Implicarea centrelor de cercetare şi în activităţi de transfer tehnologic şi de know-how. Organizarea unor programe de formare continuă şi de învăţare de-a lungul întregii vieţi, la cererea persoanelor fizice şi juridice;
M 1.9. Promovarea responsabilităţii ecologice.



Prezentul Plan strategic al UDJG pentru perioada 2012 – 2016 a fost aprobat în şedinţa Senatului UDJG din data de 14 martie 2013.




Senatul Universităţii „Dunărea de Jos”
din Galaţi
Preşedinte,                                                                                                                                       Rector,






Prof. dr. ing. Lucian Georgescu                                                                                                                Prof. dr. ing. Iulian Gabriel Bîrsan
 
Facebook Twitter LinkedIn Vkontakte Email